Komentarz autorstwa eksperta PKF (Edyta Głębicka), został opublikowany 22 stycznia 2014 r. na łamach "Dziennika Gazeta Prawna".
"... Kłopotów przysporzą im nowe zasady rozliczania podatku, które Ministerstwo Finansów chce wprowadzić od 1 marca. Chodzi o to, że po nowelizacji ustawy cały VAT w przypadku zakupu samochodu o masie całkowitej do 3,5 ton odzyska tylko ten przedsiębiorca, który wykorzystuje go wyłącznie do działalności gospodarczej (i nie ma możliwości czynić z auta prywatnego użytku, co powinno być ujęte np. w odpowiednim regulaminie). Do tego będzie musiał prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. W przeciwnym razie przysługiwać mu będzie prawo potrącenia jedynie 50 proc. VAT. ..."
Pełny komentarz eksperta PKF do artykułu:
Kłopot z interpretacją
Jednak według Edyty Głębickiej, doradcy podatkowego współpracującego z PKF – kolejny spór z organami podatkowymi jest bardzo prawdopodobny. Chodzi o sformułowanie projektowanego art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy VAT. Wyłącza on bowiem obowiązek prowadzenia ewidencji w przypadku pojazdów przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży, jeżeli odprzedaż aut stanowi przedmiot działalności podatnika.
– Słówko „wyłącznie” stawia pod znakiem zapytania klientom kwestię aut demonstracyjnych czy zastępczych przekazywanych przez dilerów klientom i potencjalnym klientom – podkreśla. Ocenia jednocześnie, że sytuacja w przypadku VAT od takich aut nie powinna się drastycznie zmienić w porównaniu z tym, co w oparciu o orzecznictwo i wspomnianą interpretację ogólną stało się praktyką. Tym bardziej że obarczanie dilera obowiązkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, dotyczącej w praktyce jego klientów, jest pomysłem mało praktycznym i celowym.
– Wbrew temu, co być może stara się osiągnąć Ministerstwo Finansów, nie można twierdzić, że auta nabyte przez dilera, którego przedmiotem działalności jest ich sprzedaż, przestają być przeznaczone do odprzedaży i przestają być wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej tylko dlatego, że przejściowo będą wykorzystywane jako auta demonstracyjne czy zastępcze dla klientów, co oznacza potencjalną możliwość korzystania z nich przez pracowników salonu – twierdzi Edyta Głębicka. Dodaje też, że ograniczenia w odliczaniu i ewentualny obowiązek prowadzenia ewidencji powinny dotyczyć innych podatników, dla których samochody osobowe nie stanowią towarów handlowych lub mimo, że takimi towarami są, to są używane jako auta służbowe.
– Praktyka pokaże, jak nowe przepisy będą interpretowane, jednak szanse, że sądy administracyjne staną ponownie po stronie dilerów w razie sporów, są duże – uważa ekspert.
Cały artykuł dostępny na stronie www.serwisy.gazetaprawna.pl.
PKF News
Aktualności, alerty i wydarzenia - przydatne informacje z ostatniej chwili.
Wypełnienie pola oznacza wyrażenie zgody na otrzymywanie komunikacji marketingowej. Administratorem danych jest PKF Consult Sp. z o.o. Sp. k. ... więcej
Dziękujemy za zaufanie! Twój adres został zapisany w naszej bazie danych.